بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره رزمایش امداد و نجات دریایی ۲۰۲۴ در دریای خزر تکذیب دستور اژه‌ای درباره توقف آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مراسم تحلیف رئیس جمهور با حضور قطعی ۵ رئیس‌جمهور و ۱۰ رئیس مجلس از سراسر جهان برگزار می‌شود افزایش خیره کننده کمک‌ به دموکرات‌ها بعد از اعلام انصراف بایدن رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ به پایان رسید زاکانی به تهدید استعفای دسته‌جمعی برخی از اعضای شورای شهر تهران پاسخ داد نماینده ولی‌فقیه در سپاه: هیچ زمانی جبهه استکبار مثل امروز در نقطه ضعف و احساس شکست نداشته است صدور کیفرخواست برای علی‌اکبر رائفی‌پور (یکم مرداد ۱۴۰۳) نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی: بیانات رهبری مسیر مجلس را برای رأی به وزرا روشن کرد سی‌ان‌ان می‌گوید که مشکلات مرتبط با سلامتی دلیل انصراف بایدن نبوده است رزمایش مشترک ایران و روسیه؛ شلیک های تمرینی به اهداف دریایی پیام اعتراضی یمن به شورای امنیت درباره تجاوزات اسرائیل به الحدیده دیدار محسن رضایی و مسعود پزشکیان؛ توصیه‌های رضایی به رئیس جمهور منتخب ملت خاندوزی: دریافت تنخواه از بانک مرکزی برای اولین بار صفر شد سربازان اعزامی شهریور ۱۴۰۳ بخوانند | اعلام مشوق های ویژه «سرباز ماهر» حضور بیش‌از ۳ هزار ایرانی در زندان‌های ترکیه صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای سفر اتباع خارجی به ایران در سال ۱۴۰۲ دیوان محاسبات با ۲۹ متقاضی ثبت نام برای ریاست | ثبت نام ۲۲ نفر برای پست دادستانی دیوان تونس خواستار توقف فوری نسل‌کشی فلسطینی‌ها شد زمان برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری مسعود پزشکیان مشخص شد
سرخط خبرها

اعتراض نمایندگان | توضیحات قالیباف درباره فرآیند اعتراض به اعتبارنامه منتخبان مجلس + فیلم

  • کد خبر: ۲۳۱۱۵۸
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
اعتراض نمایندگان | توضیحات قالیباف درباره فرآیند اعتراض به اعتبارنامه منتخبان مجلس + فیلم
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص فرآیند اعتراض به اعتبارنامه منتخبان مجلس توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس در اخطاری با استناد به اصول ۶۶ و ۹۳ قانون اساسی و همچنین ماده ۲۹ آئین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: در اصل ۶۶ گفته شده که ترتیب انتخابات رئیس، هیئت رئیسه و تعداد کمیسیون‌ها و دوره تصدی آنها و امور مربوط به مذاکرات و انتظامات مجلس به وسیله آیین نامه داخلی مجلس معین می‌گردد؛ همچنین در اصل ۹۳ قانون اساسی گفته شده که مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اعتبار نامه نمایندگان و ۶ عضو حقوقدان اعضای شورای نگهبان.

وی گفت: اعتبار نامه نمایندگان از مقولاتی نیست که بصورت مجموعه‌ای قرائت شود و سکوت و عبور کنیم. خواهشم این است که با توجه به رویه مجلس قبل و عبارتی که در اصل ۹۳ است و همچنین با توجه به ماده ۲۹ آئین نامه داخلی، و همچنین درخواست ۵۳ نفر از نمایندگان در این زمینه، مرّ قانون انجام شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده تهران گفت: در این زمینه ماده ۲۹ تکلیف را روشن کرده است؛ هرگونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود و در شعبه یا تصویب یا رد می‌شود؛ اگر به هر دلیلی در شعب رد شد، شعب مراتب را ارجاع می‌دهد به هیئت رئیسه، سپس با تشخیص هیئت رئیسه، موضوع به هیئت تحقیق و بررسی که برای این کار پیش‌بینی شده است؛ اگر هم هیئت تحقیق موضوع را تایید کرد دیگر تایید شده است و این موضوع در آئین نامه داخلی روشن و شفاف است.

وی تاکید کرد: طبق قانون آئین نامه داخلی کار را انجام می‌دهیم و هر کسی اعتراضی به آئین نامه‌ای دارد، این اعتراض باید در شعب مطرح شود و روندی که ذکر شد، طی شود. اگر باز اعتراضی هم مطرح باشد، در هیچ جای آئین نامه نیامده که به اعتبار نامه در صحن می‌توان اعتراض کرد. تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت موضوع به رای گذاشتن این مسأله نیز با رئیس جلسه است.

شایان ذکر است که براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، هر نامزد پیروز در انتخابات، یک اعتبارنامه نمایندگی یا همان مجموعه سوابق کاری و نحوه انتخاب شدنش دارد، که باید همه نمایندگان آن را بپذیرند، که در صحن علنی امروز مجلس (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) موجب اعتراض منتخبان شد.

تذکر نماینده مردم تهران به تخلف در شمارش آرای انتخابات هیات رئیسه مجلس

البته اعتراض نمایندگان به همینجا ختم نشد و رسایی، نماینده مردم تهران به تخلف در شمارش آرای انتخابات هیات رئیسه مجلس اخطار داد و گفت: آقای قالیباف می‌گویید اتفاقی نیفتاده یک نماینده جابجا شده؛ مثل اینکه بگوییم ۳ هزار میلیارد اختلاس شده چیزی نیست که!

وی افزود: آقای قالیباف در جلسه غیرعلنی خیلی مساله را ساده می‌کند، به نمایندگان می‌گوید اتفاقی نیفتاده یک نماینده جابجا شده؛ اقای قالیباف این طور نیست مثل اینکه بگوییم ۳ هزار میلیارد اختلاس شده چیزی نیست که؛ نخیر سه هزار میلیارد اختلاس شده آقای قالیباف! این طوری باید بگوییم.  آقای قالیباف! یک نماینده جابجا نشده آرای نمایندگان جابجا شده است یکی دو تا هم جابجا نشده است و خود نمایندگان تقصیری ندارند.

قالیباف در پاسخ به تذکر حمید رسایی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در بحث مربوط به برگزاری انتخابات هیئت رئیسه من هم مانند جنابعالی روی یکی از صندلی‌ها نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشتم و رئیس محترم و هیأت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خود را انجام دادند؛ خود هیئت رئیسه سنی این کار را انجام داد و نمایندگانی که به عنوان ناظر و شمارش کننده آرا بودند، کار بازشماری آرا را انجام دادند و تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که اطلاع‌رسانی کردیم که تغییراتی که در شمارش انجام شده به تغییری در اعضای هیأت رئیسه منتهی نشده و تنها یک مورد در دبیران جابجا شده که آن هم آرا مساوی شده و با قرعه‌کشی یک تغییر داشتیم.

وی با بیان اینکه در جلسه غیر علنی ۳ نفر به قید قرعه صحبت کردند، تاکید کرد: من در جلسه غیرعلنی راه اصولی کار را هم گفتم؛ این مشکل را در دوره‌های قبلی هم داشتیم و در دوره‌های قبلی درجا اعتراض می‌شد و در صحن بازشماری صورت می‌گرفت؛ مردم بدانند در اینجا به دلیل نوع کارت‌های این اختلافات ایجاد می‌شود؛ راهش این است که آئین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم و رای گیری هیئت رئیسه را بصورت الکترونیکی برگزار کنیم که مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرد و ان‌شاءالله در حال خودش این تصمیم گرفته خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->